Tegenwoordig is er zoveel te zien op het internet en in het dagelijks leven. Wij zijn allemaal geïnteresseerd in nieuws. Dat kan niet anders. Omdat wij nou eenmaal nieuwsgierige mensen zijn en op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar niet altijd is de informatie die wij krijgen juist. Soms is het nepnieuws. Er zijn bepaalde nieuwssites die alleen maar nep nieuws verspreiden. Daar zijn er verschillende redenen voor. Een van ze is om op een makkelijke manier hoge kijkcijfers te halen. Soms zijn het sites die proberen om virussen te verspreiden. Dat wil jij natuurlijk niet. Hoe dit alles te voorkomen is best wel makkelijk. Hier zijn er 5 stappen om te voorkomen dat je onnodig je tijd verspilt aan nepnieuws.
De 5 stappen zijn:
-
De titel is meestal emotioneel.
De titel is vaak triest of juist te vrolijk. Dat komt doordat het de lezer dan raakt. De lezer wilt dan weten waarom het zo triest is en leeft mee. Een voorbeeld van een titel dat triest is: “ 3 doden bij een verkeersongeval”. Bij een vrolijke titel is men ook nieuwsgierig omdat men de vrolijke momenten ook wilt delen. Men wilt misschien weten hoe het komt dat er een gelukkig moment is. Het brengt alleen maar enthousiasme met zich mee. Een voorbeeld van een vrolijke titel is: “Zwerver die miljonair is geworden”. Nieuwsberichten met neutrale invalshoeken zijn meestal niet nep. Een voorbeeld van zo een titel is: “De opening van de school onder begeleiding van de directeur”.
-
De url.
Boven aan in de adressenbalk staat de url. Door goed ernaar te kijken kun je zien of het een bekende url is of niet. Soms lijkt het heel veel op een url van een bekende nieuwsbron. In zulke gevallen heb jij ook te maken met nep nieuws. Zij proberen je zoveel mogelijk te verleiden door op een originele nieuwssite te lijken. Men zegt ook wel dat de url van nep nieuws lelijk is. er zijn teveel tekens en cijfers in. Een goeie url is een url met de duidelijke naam en zo min mogelijk tekens.
-
De datum.
Niet altijd is het nep nieuws maar wel oud nieuws. Misschien is het recent weer gedeeld door iemand waardoor het nieuw lijkt. Maar de datum waarop het is geschreven geeft aan of het om een recente bericht gaat. Dit kan ook misleidend zijn.
-
Een bekende autoriteit.
Meestal hebben nieuwsberichten een qoute van een bekende lokale bestuurder. Zo een bekende lokale bestuurder kan een boswachter of politicus zijn. Het hangt helemaal van het onderwerp af. Als het bijvoorbeeld om watersport gaat, zal de lokale bestuurder een zwem trainer zijn. Er is dus altijd iemand die kennis heeft over het geen er geschreven word. Er wordt verwezen naar iemand dus. Bij nep nieuws is dat er vaak genoeg niet. En als die er toch zou zijn, halen zij meestal de hoogste persoon op dat gebied aan. Dat is ook niet mogelijk. Weer een teken waarom het nep nieuws is. Omdat de hoogste autoriteiten meestal in een grote pers bericht naar buiten komt. Voor de rest zijn het de aangewezen verantwoordelijken die daarover gaan.
-
Bekend in het nieuws?
Ga even na of er veel is geschreven over het artikel. Journalisten zeggen meestal dat het geen bron is wanneer er maar 1 bron is. Wanneer er meer bronnen zijn die eraan hebben gewerkt kunnen wij zeggen dat het echt nieuws is. Anders is het nep nieuws. Omdat er niet veel interesse in is. Als het echt een interessant onderwerp was, zouden veel journalisten erover hebben geschreven. Als het nieuws is waar er maar 1 journalist over heeft geschreven is het meestal een persoonlijke interview. Dat is er meer bij boeken of reclame. Anders zijn er veel journalisten bij betrokken. Welke journalist zou nou een echte spannende nieuws willen missen?
Door op deze 5 simpele stappen te letten kunnen wij zien of het nepnieuws is of niet. Wanneer jij dit kan voorkomen is het natuurlijk geweldig. Men weet dat wij mensen emotionele wezens zijn. Vandaar dat zij dit als een misleiding gebruiken. Wij kunnen hun slim af zijn door te kijken naar de URL, de datum, de autoriteiten die erin voorkomen en of het een bekende nieuws is. Ik kan mij best wel voorstellen dat het niet leuk zou zijn als er verkeerde nieuws naar buiten gebracht word. Dit kan schade brengen aan heel veel dingen. Het bedrijf of de plek waarover er is geschreven maar ook wanneer er over een gebeurtenis is geschreven. Soms worden er ook nog neppe foto’s gebruikt. Dat kan allemaal niet. Omdat er ook een personage zit in zo een foto. Dat is een vorm van misbruik. Soms klopt de inhoud niet eens met de titel. Daar hoeven wij niet eens over te discussiëren. Die is sowieso nep nieuws. Gelukkig maar dat jij nu dit alles kan voorkomen.