Steeds meer personen nemen deel aan het verkeer. De autowegen zijn een prettige manier om op een snelle wijze de gewenste locatie te bereiken, al kan de toenemende drukte op de wegen ook leiden tot gevaren. Het toenemende aantal automobilisten leidt helaas ook tot een toenemend aantal verkeersongelukken.
Dagelijks verdiepen experts zich in een verbetering van de verkeersveiligheid. Op welke manier kunnen wij het verkeer veiliger maken en kan het aantal verkeersongevallen sterk worden verminderd? Er hebben al een aantal verbeteringen plaatsgevonden, denk hierbij aan het verhogen van de boetes, het verduidelijken van verkeersborden en het strenger maken van de theorie- en praktijkexamens. Maar is dit voldoende?
Extra maatregelen
Aangezien het aantal verkeersongelukken nog schrikbarend hoog ligt, zoekt men nog steeds naar extra maatregelen om het verkeer nog veiliger te maken. Enkele maatregelen liggen al een aantal jaar klaar en zullen vanaf dit jaar gelden. Zo zullen de auto’s die vanaf het jaar 2022 geproduceerd worden verplicht voorzien moeten zijn van:
- Een waarschuwingssysteem indien de bestuurder vermoeid is of gebruik maakt van de smartphone
- Een rijstrook- en snelheidsassistentie
- Een noodremsysteem
- Parkeersensoren
- Een datarecorder om in geval van een incident bewijs te kunnen leveren
- De mogelijkheid om een alcoholslot te installeren
- Een achteruitrijcamera
Wat maakt het verschil?
De rijhulpsystemen zullen de bestuurders helpen veiliger de weg op te gaan. Over de weg slingeren en de mogelijkheid om tegen een ander voertuig te botsen zal niet langer meer mogelijk zijn door de rijstrookassistentie. Ook de auto’s op de linkerbaan zullen niet langer met volle snelheid langs kunnen rijden, dankzij de snelheidsassistentie. Om de onverwachte, passerende personen langs jouw geparkeerde voertuig tijdig op te merken, zal er een achteruitrijcamera set in het voertuig worden geïnstalleerd. De draadloze achteruitrijcamera zal geactiveerd worden, zodra het voertuig in achteruit staat.
Indien er een ongeval plaatsvindt op een locatie zonder camera’s is het momenteel nog lastig te bepalen wie de schuld op zich heeft. De conclusie kan enkel getrokken worden uit verhalen van de aanwezigen en ooggetuigen. Helaas kan dit ook een onjuist verhaal leveren. Om een onterechte schuld te voorkomen, wilt men bewijs kunnen leveren aan de hand van beelden. Om die reden worden alle voertuigen die vanaf 2022 geproduceerd worden, voorzien van een datarecorder. Op die manier kan er altijd vanuit bewijs worden gesproken.