Tegenwoordig worden kinderen op jonge leeftijd al blootgesteld aan smartphones en tablets. Baby’s zien hun ouders op een telefoon tikken en vinden het maar al te interessant om ook de telefoon aan te raken. Wanneer kinderen op de basisschool of middelbare school zitten, horen ze er niet bij als ze geen smartphone hebben. Daarnaast vinden kinderen het maar al te leuk om op filmpjes op social media te bekijken en te plaatsen. Als ouder zijnde ben je verantwoordelijk voor het telefoongebruik van je kind. En sta je voor de keuze om een prepaid simkaart of een abonnement af te sluiten. In dit artikel geven we tips over welke vorm het beste is voor een kind.
Kind heeft geen besef van kosten
Je kan een kind (tiener) vaak uitleggen over de kosten van een abonnement of de kosten van MB’s. Ze zullen het alleen niet beseffen hoe duur het kan zijn. Dit besef komt enkel pas wanneer ze er zelf voor moeten betalen. Omdat kinderen nog geen besef hebben van de kosten, kan het zo zijn dat ze meer kosten zullen maken dan je met ze hebt afgesproken. Wanneer de MB’s op zijn en het internet heel traag is, kunnen ze via 1 knop ervoor kiezen om toch weer sneller internet te krijgen. De rekening zal dan naar de ouders gaan. Om dit te voorkomen is het beter om een prepaid simkaart te nemen. Wanneer de belminuten, sms’jes en MB’s op zijn dan kan je als ouder zijnde zelf nieuwe kopen.
Hoge rekening voorkomen
Zoals we hierboven beschreven heeft een kind vaak geen besef van de hoge kosten die een abonnement met zich mee brengt. Net zoals kinderen geen besef hebben van de kosten, zullen ze ook minder zuinig omgaan met het aantal MB’s dat ze hebben. Kinderen zullen sowieso vaker gebruik maken van internet door te kijken naar TikTok filmpjes en spelletjes te spelen waar ze internet voor nodig hebben. Met een abonnement wordt de laadtijd van het internet veel trager wanneer de MB’s op zijn. Wanneer kinderen geen wifi tot hun beschikking hebben zullen ze graag willen dat het internet weer snel is. En hier moeten extra kosten voor betaald worden.
Bij een prepaid simkaart is dit niet het geval. Dan kan je als ouder makkelijker in de gaten houden hoeveel MB’s je kind gebruikt en daarop inspelen. Bij een abonnement is het toch net wat lastiger om in de gaten te houden hoeveel je kind heeft verbruikt. Verder leren ze ook niet om om te gaan met een beperkt aantal belminuten of MB’s.
Niet zuinig omgaan met telefoon
Een kind blijft een kind en een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je een dure smartphone met een abonnement aanschaft voor je kind en de telefoon gaat kapot dan is dat heel vervelend. Je kan wel een verzekering afsluiten maar na 3 reparaties dan heeft de verzekering ook wel genoeg vergoed. Als je de smartphone zodanig kapot is, terwijl het abonnement doorloopt dan is dat heel onhandig. Koop daarom nooit gelijk de nieuwste telefoon voor je zoon of dochter om dit probleem te voorkomen. Het is dan ook handiger om een prepaid simkaart te nemen zodat ze niet vastzitten aan een abonnement. Vergelijk alle prepaid simkaarten op prepaidsimkaart.net.